5.20.2012

Mégsem olyan jó üzlet a Super Bowl?

Elképzelhető, hogy elszámolta magát a CBS. Az egyik ún. major televíziós csatorna ugyanis elég drasztikus módon kívánja megemelni az év legnézettebb eseményének reklámdíjait. Az bizony tény, hogy a 25-30%-os áremelés jóval nagyobb, mint az infláció.  

Február környékén évek óta gyakorlatilag csak arról halhatunk, hogy az NFL csúcseseménye, a Super Bowl újabb és újabb rekordokat ér el.  Mind a sport, a gazdaság, vagy épp a média területén.
Manning és Tuck öröme (fotó: washingtonpost.com)
Az idei meccset, amit a New York Giants drámai körülmények közepette 21-17-re nyert meg a New England Patriots ellen is ilyen volt. A SB-t közvetítő NBC is szép számokat produkált: 111,3 M néző volt kíváncsi az eseményre (ez pontosan 300 ezerrel több, mint az egy évvel korábbi meccs nézettsége; s az idei 71%-os közönségaránnyal büszkélkedhet). S akkor még az Államokon kívüli nézőkről nem is beszéltünk.
Igaz az alábbiakban taglaltak nem is nekik szólnak. Hisz elsősorban az USA-ban van jelentősége a játékot, s így a közvetítést is gyakran megszakító reklámblokkoknak.
Az esemény gazdasági hatásairól csupán még annyit, hogy a házigazda szerepét betöltő Indianapolis kb. 1 millió $-t ugyan bukott, de a hosszútávú gazdasági hatást tekintve és közvetve cirka 200-250 millió $-os pluszt termelt. Nem is véletlen, hogy a klub, s egyben a helyszín mindenható ura, Jim Irsay be is jelentette, hogy hamarosan újrapályáznak a SB házigazda szerepére.      

De térjünk vissza a médiához. Történt ugyanis a héten, hogy az idei eseményt közvetítő CBS megirigyelhette az NBC idei 255 millió $-os bevételét, s emelte a tétet. Meg az árat is. A pénteki napon bejelentették, hogy 25-30%-kal növelni kívánják a reklámok sugárzásának díjait. Figyelembe véve azt, hogy az idei SB-n egy-egy reklámspotért átlagosan 3.5 millió $-t kellett kicsengetniük a hirdetőknek, ez az intézkedés további 875.000 $-ral fejeli meg a költségeket. Fél percenként! Ez 29.167 $ pluszt jelent másodpercenként!


Utánaszámoltak ennek Detroitban is, s súlyos következménye lett a matekozásnak. A General Motors marketingigazgatója, Joel Ewanick közölte, hogy a jövő februári eseménytől vérző szívvel, de elfordulnak. Azaz nem fognak reklámozni az év legnagyobb érdeklődéssel várt (média)eseményén. Ahol amúgy a reklámoknak már majd' akkora szerep jut, mint magának az eseménynek!

Az az autóóriás lépett így vissza, aki az idei év egyik legellentmondásosabb reklámját produkálta.



Ha valaki nem értené, akkor annyit segítenénk, hogy e posztapokaliptikus találkozó azért nem hiánytalan, mert az egyik tag annyira tehetségtelen, hogy neki csak Ford pickup jutott. Nem is élte túl a világvégét.

A GM döntése annyiban érintheti kellemetlenül a CBS-t, hogy tradicionálisan a SB legnagyobb hirdetői az autógyárak. Vagyis, ha tömegével visszalépnének, akkor lennének valóban bajban.
Igaz ennek veszélye nem áll fenn. Ugyanis Steve Shannon, a koreai Hyundai Motor Co. helyi marketing alelnöke igen megértően nyilatkozott még aznap. Hosszan beszélt arról, hogy a SB hirdetései túlmutatnak helyi jelentőségükön, hisz hónapokra beszédtémát szolgáltatnak az embereknek. Úgyhogy ők szíves örömest reklámoznak a 2013. február 3-án megrendezésre kerülő eseményen is.  
 
A GM logója (fotó: cleveland.com)
Shannon Jacobs, a CBS szóvivője nem kívánta kommentálni sem a GM döntését, sem azt kifejteni, hogy miért kívánja társasága ilyen drasztikusan emelni a sugárzás díjait.

Érdekesség képen megemlítenénk, hogy amúgy a GM ezzel a húzással immár másodjára került a gazdasági hírek élére. Történt ugyanis kedden - három nappal a Facebook ünnepélyes tőzsdére vonulása előtt -, hogy igen barátságtalan lépésként bejelentették, hogy visszalépnek egy 10 millió $-os reklámszerződéstől. Arra hivatkozva, hogy a roppant népszerű közösségi oldalon reklámjai hatástalannak tartottak.  

Az összes 2012-es tévéreklám itt, az NFL honlapján megnézhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése