Vasárnap a technikai sportok szerelmesei csak úgy kapkodhatják a
fejüket. Két tradicionális versenyt is végigszurkolhatnak. Az óceán
egyik végében a hercegi F1-s futamot, a másikon meg az Indy500-at.
Természetesen jelen esetünkben az Államokban egyik leginkább várt
IndyCar-versenyt, a legendás Indianapolis 500-zat vesézzük ki.
A versenysorozat
Az egész versenysorozatról nem fontos, de nem is árt tudni, hogy 2010 óta IZOD
IndyCar Series a hivatalos elnevezése. Lábjegyzet, de ha valakit
érdekelne azért megjegyezzük, hogy ez egy ruházati cég. Amúgy a névszponzorkodás 2006 óta dívik, volt már ilyen pozícióba a Simmons-Abramson Marketing, ill. a DIRECT TV is.
Szóval ez egy együléses open-wheel, azaz nyitott
karosszériás versenysorozat. A világ legrégebbi és -gyorsabb
autóverseny-sorozatának jelenkori leszármazottja. Amúgy története a 20. század elejére vezethető vissza. Már
1902-ben is rendeztek kezdetleges bajnokságot, de az első igazi
szervezett bajnokság csak 14 évvel később, 1916-ban indult útjára
National Championship néven.
A hivatalos logó (fotó: sportsofboston.com) |
Lassan évszázados története tele van
fordulatokkal, nagy szakításokkal és persze kibékülésekkel is. Mivel
eléggé bonyolult és szerteágazó, ezért csak annyit említenénk meg, hogy a
jelenleg is futó elnevezést, az Indycart 2003-ban vették fel. S a
legutolsó fontos momentum négy évvel ezelőttre vezethető vissza, amikor a
rivális Champ Car World Series beolvadt az IC-ba.
Az amerikaiak 2006 óta, amikor Sam Hornish Jr. világbajnok lett,
várnak hazai bajnokra. Igaz akkor is csak több futamgyőzelme
miatt szerezhette meg a hazai srác a címet az azóta tragikusan elhunyt Dan Wheldon ellenében.
Jelen
pillanatban is egy külföldi, jelesül az ausztrál Will Power áll az élen
(Penske Racing). Csapat- és honfitársa, Ryan Briscone pedig megszerezte a
mai Indy500-as pole-ját. Ami, amúgy már csak magában 1 M $-t hozott a konyhára!
Igaz a sorozatból még sok van hátra, hisz a mai futammal együtt is még 11szer indítják el motorjaikat.
Az Indianapolis 500
A 9 sor tégla (fotó: msnbc.com) |
A
korai versenyek lázában épült meg 1908-09-ben a 2.5 mérföldes (~4 km)
hosszú Indianapolis Motor Speedway, amit a mai Amerika gyakorlatilag
csak Indy500-ként ismer. Egyben a világ legrégibb, ma is működő
versenypályája. Építésekor. hogy a közönség tisztább és nem utolsósorban biztosságosabb körülmények között hódolhasson
szenvedélyének, 3.2 M
téglát [brick] felhasználva teljes egészében leburkolták a pályát. Innen ered az egyik beceneve, a The Brickyard [cca. téglatelep] is.
Természetesen azóta leaszfaltozták a pályát, de kilenc sor téglát mementóként meghagytak a célegyenesben.
Az egész
versenysorozat legfontosabb, 500 mérföldes (innen ered a névben
található 500 is) futama egyike a világ legnagyobb egynapos
sporteseményének. A futamot - amit tradicionálisan a háborús hősök emléknapjának hétvégéjén rendezik meg - rendszerint 400 ezer ember szurkolja végig a
helyszínen! Az elsőt, amit 1911-ben rendeztek meg, még "csak" 80 ezren élvezték. Akkor Ray Haroun nyert (Nordyke&Marmon) 6.42 óra
alatt megtéve az 500 mérföldet (~804.5 km). Nem utolsósorban azért, mert
az egész mezőnyben egyedül neki nem volt mitfárere.
A főszereplők
Az
egész versenysorozat, ill. az összes csapat amerikai, de a mezőny már igencsak nemzetközi. Ahogy az a fentiekből valószínűleg már ki is derült. Ausztráloktól
brazilokon át egész skótig terjed a skála. Három motorbeszállítóval:
Chevrolet, Honda és Lotus.
A nevek közül ismerős lehet a
F1-es múlttal rendelkező Takuma Satoé, esetleg Sebastien Bourdaisé. S
biztosan ismert a F1-ben 19 évet lehúzó, ezzel világrekorder Rubens
Barrichelloé. Igaz eddig itt sem evett meg túl sok sót (a legjobb
helyezése eddig egy nyamvadt 8. hely Alabamából)!
Nem minden arany, ami fénylik
Egy a negyvenegyből, 1973-as baleset (indymotorspeedway.com) |
Hiába számít gyakorlatilag külön brandnek a futam, népszerűsége egyre
csak kopik (ahogy az egész sorozat ezzel kényszerül szembesülni). Az igaz, hogy az indianai verseny még mindig cirka 300 millió $-t fial, holott az utóbbi időben egyre kevesebb nézőt vonz. A szervezőknek meg tudomásul kellett venniük, hogy már nincs az, hogy a versenyt követő másnapon elfogyjon az összes belépő az azt követő futamra. Sőt a tavalyi futammal egyidőben megrendezett charlotte-i NASCAR-t többen nézték a TV-ben.
És egy szomorú statisztikában pedig még az élen is állnak: itt történt a legtöbb halálos baleset. Eddig 41 pilóta vesztette életét az Indy500-on. Nem is beszélve a számtalan pályabíróról és civil áldozatról.
Tejben vajban fürösztve
Tejben vajban fürösztve
De, hogy ne ilyen borongósan fejezzük be, megemlítenénk egy furcsa szokást. Az itteni győztes nem pezsgőt locsol szerte széjjel, hanem tejet! Ennek gyökerei 1936-og nyúlnak vissza. Ugyanis akkor az amúgy háromszoros Indy-bajnok, Louis Meyert a helyi tejszövetkezet elnöke rajtakapta, amint a diadal után tejet iszik. A roppant leleményes elöljáró azonnal felismerte a dologban rejlő reklámértéket. Onnantól kezdve igyekeztek tejet itatni a győztessel. 1956-tól pedig ez az aktus vált alappá. S egyben unikálissá.
Arról viszont nincs infónk, hogy mi van akkor, ha a győztes laktózérzékeny.
Arról viszont nincs infónk, hogy mi van akkor, ha a győztes laktózérzékeny.
A helyi idő szerint 11 órakor (magyar idő +6 óra) startoló versenyt Magyarországon a SportKlub, az óceán másik végén pedig az ABC közvetíti.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése